Kommentera

Ni som läser bloggen, ni får gärna kommentera vad jag skriver så att jag kan se det ur en annan synvinkel än min egen. Andras åsikter och tankar är berikande så man kan tänka i andra banor än sina invanda som kanske inte är det bästa. Era kommentarer kan förhoppningsvis få mig en tankeställare och kanske ändra mitt liv lite grann, det minsta kan ge mycket.

torsdag 16 juli 2015

Hämtade ut ny medicin

Idag hämtade jag ut mer Voxra, Lergigan, Stesolid och min nya medicin som ska vara bra för ångesten, Citalopram Orifarm10mg. Ska ta en sådan om dagen och jag hoppas att dom gör nytta. Jag tar en massa piller, Morgon: Lamotrigin 2*100mg Voxra 1*150mg middagstid, Voxra 1*150mg Kväll Lamotrigin 2*100mg och när jag ska sova, Quetiapin 4*100mg och Lergigan 2*50mg och sedan min behovsmedicin när jag känner mig riktigt nere eller känner att det är på väg, Temesta 1*1mg och Stesolid 1*5mg Plus den här nya då, Citalopram Orifarm 10mg 1ggr/dag. Den sistnämnda vet jag ingenting om. Kollade Fass på nätet där fanns bara Citalopram Actavis, men det är detsamma, bara annan tillverkare. Känns som att jag har mer mediciner än apoteket...

Utdrag från Fass: 
  

Vad Citalopram Actavis  är och vad det används för.

 Citalopram Actavis tillhör en grupp läkemedel som kallas selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI). Flertalet depressioner anses bero på brist på olika signalsubstanser i hjärnan, bland annat serotonin. Citalopram ökar halten av serotonin. Detta medför att sinnesstämningen förbättras och att man känner sig mindre nedstämd.

Citalopram Actavis används för att behandla olika former av depression, panikångest och tvångssyndrom.
Är det någon som har erfarenhet av Citalopram? Kan ni isåfall berätta hur ni upplever/upplevde medicinen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar